13 юли 2007

От София до Брюксел с кола - съвети за пътуване

Блогът за пътеписи „Пътуване до...“ се премести на нов адрес http://patepis.com. Забелязвам, че все още очаквате да се появяват нови пътеписи на настоящия адрес – това няма да се случи. Всички тукашни пътеписи са преместени на http://patepis. com. Минете на новия адрес http://patepis.com, където има вече към дванайсет нови пътеписа. Новият урл за абонатите през RSS e http://patepis.com/?feed=rss2 До нови срещи на новото място!

Наскоро получих мейлче от Живко, един от читателите на блога, в което той искаше съвети за пътуване с кола из Европа (до Брюксел). Постарах се да му отговоря колкото мога, то пък се получи интересна кореспонденция, която сигурно ще бъде полезна и на всички вас, читатели на "Пътуване до..."

Затова, с позволението на Живко, разбира се, публикувам тази кореспонденция, като очаквам от него да напише пътепис като се върне.

Ако някой друг иска помощ и съвет - да ми пише, ще опитам да помогна, когато и както мога, ноооооооо хонорарът ще бъде - след като се върнете от пътуването да напишете пътепис. И другите искаме да четем за вашите пътешествия :-)

Ето и кореспонденцията ми с Живко:

Здравейте,
Поздравления за хубавия сайт за пътувания, който сте направили.
Прочетох Вашите интересни статии за пътувания и по-специално съветите ви и информацията, която давате. Наскоро ми предстои пътуване до Брюксел със семейството и предвид на скъпите самолетни билети, решихме да го осъществим с кола, а още повече, че я карам и на газ и от това ще реализираме (евентуално)допълнителни икономии. Тъй като това ми е първото подобно пътуване, от известно време се ровя из Интернет и събирам информация и съвети. Общо взето съм се спрял на маршрут през Сърбия, Хърватия, Словения и оттам 2 варианта – единия през Марибор и Грац, и другия – през Любляна и Залцбург. Тъй като пътят е дълъг, явно ще трябва да направим едно спиране за нощувка, като прецених, че най-добре е това да стане или в Словения, или в Австрия (на около средата от пътуването).

В тази връзка, ще съм Ви много благодарен за всякакви съвети относно пътуването - маршрут, пътища, такси, ограничения, бензиностанции (газостанции) и т. н., а най-вече ме интересува дали имате някаква информация за по-евтини нощувки. Както казах, това е първото ми подобно пътуване, така че всякаква информация и съвети ще са ми от полза. Ако Вие лично нямате такива, ще се радвам, ако ме насочите към сайтове в Интернет или може би към някой друг, който е пътувал по този маршрут и има полезна информация.

Благодаря предварително и приятен ден!
Живко

Моят отговор:
Здравейте,

много се радвам, че сайта ви харесва:-). Ето и коментарите ми:
1. маршрутът спред мен е избран правилно - след залцбург гоните мюнхен и карлсруе и продължавате нататъка - това е пътят с най-много магистрали и е най-бърз
2. В Австрия си купувате винетка на границата (подобна на нашата система е) - като имате пред вид, че някои тунели се плащат отделно
3. Извадете си кредитна карта (истинска, не Виза-електрон, а нормална Виза или Мастъркард) - оттатък Белград, без кредитна карта сте като дивак в Ню-Йорк ;-)
4. Газта е проблем на запад от Калотина – в сърбия има някакви, а още по-на запад май има чак във Франция и Италия. За съжаление не мога да Ви помогнаповече, защото аз съм на бензин и много-много не съм обръщал внимание. В интернет има един човек (Благун), който беше писал някъде за газта в Европа (или поне беш дал линк разумен), но трябв ада го потърся.Опитайте и Вие.
5. На Запад от Калотина спазвайте правилника за движение! (мисля, че това е най-раузмния съвт, който някога съм давал;-)
6. По подробно описание на пътя до Белград има в разказа ми за Белград, а до Залцбург – в разказа за Австрия и Хърватска – препдолагам сте ги чел, но за всеки случай
7. Ако сте сам шофьор (т.е.съпругата Ви не може да Ви сменя) – имайте пред вид, че 1000км /ден са абсолютен максимум! Най-добре е да разпределните дните така: първия ден 1000км, втория ден – не повече от 400, третия ден – останалите (още около 1000 се падат). Ако има кой да Ви смена на волана – километрите стават с 200 повече на ден. (т.е. 1200 първи ден, 600 – втори; трети – следщаите 1200 – до Брюксел ще са по-малко, де;-)
8.Евтино спане има в хотлеите Формула 1 и Етап – във вторите санитарния възел е към стаята, докатао Формулата е с тоалетна и баня на етажа – мисля, че съпругата Ви ще избере Етап в този случай. Ето и един линк
http://www.accorhotels.com/accorhotels/index.html
Ползвал съм и http://www.gtahotels.com/
Но и за двете Ви трябва кредитна карта – изобщо на Запад в хотела задължително се иска такава карта – помните ли едно време в България се оставяхе паспортите на рецепцоията? Кредитна карта играе същата роля – паспорта няма да ви вземат.

Засега друго не се сещам – ако има нещо питайте

Поздрави

Стойчо

Нещо против тези съвети да ги пусна и на сайта ми?


Отново Живко:
Здравейте, отново!
Имам следните допълнителни въпроси.

  • За Сърбия и Хърватия са достатъчни само международни паспорти нали, не е нужно за транзит да се вадят визи?
  • От ваши и др. статии разбирам, че е хубаво да се носят динари, трябва ли местна валута да има човек за такси и в Хърватия и Словения?
  • Знаете ли откъде в София може да си закупи човек и колко горе-долу трябва?
  • По отношение на такси, винетки и т. н.
  • Трябва ли предварително човек да знае за къде какво точно трябва, или всичко това е ясно указано.
  • Притеснявам се да не би да пропусна нещо и после да ме глобяват, ако го нямам.
  • Къде е най-добре да се сипе гориво, чувал съм, че на Калотина има евтина безмитна бензиностанция, така ли е, дали има и газ там?
  • Относно кредитната карта - и аз съм стигнал до извода, че без нея не може и затова съм в процес на изваждане.
  • И за хотелите Formule 1 и ETap също знам, даже щях да си резервирам за Etap - имат много удобни и в Грац, и в Залцбург и във Виена, обаче се оказва, че стаите им май са само за 2-ма души, а ние сме трима. Гова много ме изненада, защото преди 2 седмици бях влизал и имашев хотела в Грац опция за резервиране на стая за трима, даже го имам на разпечатка, а сега няма такава опция - даже мислих да им се обаждам да искам обяснение, но едва ли има смисъл.
  • Иначе по маршрута търся в Интернет и малки градчета по пътя и намирам места за спане - за съжаление явно това, което на мен ми върши работа, а именно спиране в Словения или Австрия, се оказва скъпо - просто нощувка под 50 евро на вечер явно няма.Това е засега, май станаха множко въпросите, за което съжалявам.
Приятен ден!
Живко

И отново моят отговор:
Здравейте,

ето коментарите ми:
1. Сърбия и Хърватска се минава транзит без виза с международен паспорт, а доколкото знам в Хърваткса може да се влезе и с лична карта (за Сърбия обаче паспортът е задължителен)
2. Имало някакви чейнджове в София, продаващи динари – но честно казано, можете да го напарвите и на границата – откъм сръбската страна има банки, като курсът не е трънския, а и си е съвесм нормален. В Хърватска почти навскяъде (със сигурност и на магистарлите) може да се плаща с кредитната карта – там даже кварталните бакалници приемат карти. Там пари (куни) биха ви потрябвали за билети за градския тарнспорт – почти навсякъде другаде вървят кредитните карти
3. При пътните такси и винетките – всичко е ясно указано, няма да сбъркате. Само да знаете, че кредитните карти в Сърбия вървят само на ОМВ бензиностанциите, но не и на магистралата
4. Да, на Калотина, веднага след първата бариера, но преди митническия контрол има бензиностанция на братя Василеви – горивото е по-евтино, не знам дали има газ, но пък цените са в евро (извън митническата територия на България се води) – цената е наполовина (не съм сигурен, но там някъде). В Сърбия зареждайте само на ОМВ – всичко останало е несигурно. В Хърватска имат собствена мрежа бензонстанции, които не са лоши; В Словения е подобна ситуацията – навсякъде вървят кредитните карти, а в Словения се плаща в евро вече (от 01 януари насам)
5. Ако Етап не ви вършат работа, пробвайте с Ибис – те са съвсем малко по-скъпи, но са много по-добри.
6. По принцип цена от 50 евро за нощувка е доста ниска и се иска доста търснее за такова нещо. По малките хотлечета по селата цените също не са толкова ниски. Опитайте с Ибис (от същия линк на Аккор-хотелите) – по принцип е пълно с промоции и може да се докарат цените до към 50 евро при добро търсене Май не останаха засега въпроси – ако се сетите още нещо – питайте

Поздрави
Стойчо

Следващият мейл е от Живко:

Стойчо, здравей, отново!Нали нямаш против да си говорим на "ти"

По отношение на нощувките достигнах до извода, че най-добрия вариант са малките населени места по протежението на маршрута. В тази връзка искам да ти споделя какво направих аз: очертавам си маршрута и по картата намирам малките населени места, след което с името влизам в Google и в повечето случаи намирам места за спане от всякакъв вид. Мисля да си направяедин списък и като разбера точната дата да реша къде точно ще се спира. Проблемът при частните къщи е с резервацията, тъй като не всички практикуват on-line такава, но ще видим какво ще правим.

Мой братовчед, който пътува често ме съветва да не правя предварително резервация, а просто да си харесаме някое място и да спрем, но мен ми се иска все пак да има нещо уредено – все пак не съм сам, а с жена и дете, пък и пътуваме за първи път.Търсейки, намерих два много полезни сайта с младежки хостели, които искам да споделя с теб с надеждата, че ще са ти полезни. Информацията в тях според мен е страхотна, търсенето лесно – по карта на дадената страна и на нея са отбелязани всички места, където има хостели. Повечето приемат и интернет резервации, цените са добри, което е важно има и тройни стаи,което ми трябва на мен – има цени между 40-50 евро на нощ и то със закуска. Сайтовете са:
http://www.oejhv.or.at/e-choose.htm
http://www.hihostels.com/dba/cmap-AT.en.htm

Други въпроси, които се сещам засега:
  • Подали сме документи за паспорти на жена ми и сина ми и за европейски здравни книжки, аз имам отдавна – пътувам служебно, но и досега нямам представа, не дай Боже стане нещо как се процедира с тези здравни книжки, ти имаш ли някакъв практически опит?
  • Друго, което се чудя е кога е по-удачно да се тръгне – очертава се може би да е около 12-13 август. Дали има значение дали е неделя или делничен ден от гледна точка трафик, задръствания и т. н.

Засега това е, надявам се, че ще държим връзка и ще обменяме информация и занапред.
Поздрави!
Живко

И моят коментар:Здравей Живко!

Разбира се, че няма проблем с "ти":-).
Идеята за малките населени места не е лоша, но е малко рискова, ако няма предварителна резервация. Ако съм сам - няма проблем, но с жена и дете става лееееко авантюристично:-)
За съжаление не мога да помогна много за здравните книжки - винаги съм си взимал здравна застраховка с асистънт - и то такава, при която те се разплащат помежду си, а не се налага да се дават пари, пък после да се осребряват тука.
А здравната книжка от тук - покрива само спешната помощ - нищо повече.

Ако тръгваш от София - добър момент за тръгване е понеделник сутрин. Най-лош момент е петък следобед - това от гледна точка на трафика. Най-гнусната граница по пътя е първата (Калотина-Градина) и точно в петък следобед (особено пък края на август) всичките гастарбайтери пътуват за Германия, за да могат да стигнат понеделник за работа - по график на Калотина са в петък следобед).
Понеделник рано сабале е идеалният момент.

Е, надявам се като се върнеш, да напишеш разказ за сайта (със снимки)- нека това ми бъде хонорара :-)

Поздрави

Стойчо


Малко по-късно намерих и инфомация в за газта и газостанциите в Европа,която сложих ето тук>>>

Та така, пишете писма, но не забравяйте, че и пътеписи са нужни на читателите на този сайт:-)

Блогът за пътеписи „Пътуване до...“ се премести на нов адрес http://patepis.com. Забелязвам, че все още очаквате да се появяват нови пътеписи на настоящия адрес – това няма да се случи. Всички тукашни пътеписи са преместени на http://patepis. com. Минете на новия адрес http://patepis.com, където има вече към дванайсет нови пътеписа. Новият урл за абонатите през RSS e http://patepis.com/?feed=rss2 До нови срещи на новото място!

Гласувайте за този пътепис:

Блог класацията на България

2 коментара:

Анонимен каза...

Много интересна и полезна информация, благодаря и аз! :-)

Иначе съм чувал, че ако се кара по магистралите повечето време, горе-долу със 120 km/h, може за ден да се стигне до Австрия спокойно... понякога и по-далеч, само е добре да се заредиш с кафе в термос и леко хапване и да се правят малки спирки от време на време... ако сте двама, може и двойно по-далеч да стигнете на смени ;)

Стойчо каза...

Лично съм го пробвал: тръгване от София в 6 сутринта, каране по правилата (до 120км/ч на магистралата в Сърбия), две почивки за заерждане (по половин час) - до Виена се стига за 13 часа. Това са точно 1000 км.